donderdag 9 februari 2012

Lesmateriaal, ontwikkelingshulp in de klas!

‘Hoe zorg je dat jongeren écht betrokken worden op het doel waar geld voor wordt gespaard?’

Delen vanuit betrokkenheid
Op vrijwel alle scholen in Nederland is er aandacht voor goede doelen. Elke school heeft zo zijn eigen doel gekozen om voor kortere of langere tijd geld voor in te zamelen. Dat laatste gaat echter lang niet altijd zo soepel. Hoe zorg je dat jongeren écht betrokken zijn op het doel waar geld voor wordt gespaard?

Go for Youth gelooft dat betrokkenheid bij Nederlandse jongeren pas echt ontstaat als ze de leefwereld van hun leeftijdsgenoten in een ander land kunnen zien en ervaren. Het raakt jongeren als het leven van een leeftijdsgenootje heel dichtbij komt, als jongeren zelf zien hoe het is om te leven in een wereld die heel anders is dan de onze. En die bewogenheid leidt tot motivatie om zélf in actie te komen.

Het ontstaan van het idee
Het idee voor een stichting die ontwikkelingshulp wil bereiken via bewustwording van Nederlandse jongeren ontstond bijna tien jaar geleden, toen Ronald en Helen Schaefer het land Tsjaad bezochten. Ronald en Helen beseften dat veel jongeren wel wéten dat de omstandigheden in andere landen totaal verschillen van de westerse luxe, maar dat veel jongeren zich toch niet echt bewust zijn wat een leven in dergelijke omstandigheden inhoudt.

Bij thuiskomst besloten ze daarom zich in te gaan zetten voor projecten om daar verandering in te brengen. Inmiddels is de stichting uitgegroeid tot zes vrijwilligers, die zich samen inspannen voor jongeren wereldwijd. Zo worden ontwikkelingsprojecten ondersteund, maar ook Nederlandse jongeren die voor kortere of langere tijd ontwikkelingswerk in het buitenland gaan doen. Daarnaast biedt de stichting lesmateriaal aan voor gebruik in de klas.

Waarom is het lesmateriaal van Go For Youth zo uniek?
Go for Youth ontwikkelt webquests die in de klas gebruikt kunnen worden. We maken de quests op een toegankelijke site, waardoor het materiaal makkelijk geprint kan worden. Naast informatie over het project, bevat elke quest een module waarin de leerlingen via internet, film of kaartjes contact leggen met jongeren of betrokkenen bij het project waar ze geld voor gaan inzamelen. Daarnaast kan een quest discussie-opdrachten, zoekopdrachten en verwerkingsopdrachten bevatten. Een deel van het materiaal kan klassikaal worden doorlopen, maar de webquests kunnen indien gewenst ook opdrachten tonen die de leerlingen op de computer kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld het project opzoeken op Google Maps en verschillen opzoeken tussen het straatbeeld in bijvoorbeeld Pala (Tsjaad) en de eigen wijk in Apeldoorn.

Het lesmateriaal richt zich op bewustwording en het vergroten van betrokkenheid bij de jongeren in Nederland, het zet hen aan tot actie en stimuleert ze om zelf te bedenken hoe ze geld willen inzamelen voor het project van de school.

Hoe het werkt
Go for Youth ontwikkelt gratis lesmateriaal voor scholen (bovenbouw primair onderwijs en basisvorming secundair onderwijs). Het materiaal wordt op drie manieren afgestemd op de school:

1. Het wordt aangepast aan de leeftijden van leerlingen
2. Het wordt afgestemd op het aantal uur dat de leerkracht met het project wil werken, variërend van 2 tot 8 lesuren.
3. Het wordt specifiek ingericht rondom het eigen project van de school.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Stap 1: Go for Youth heeft een slimme vragenlijst ontwikkeld voor de leerkracht over het ontwikkelingsproject en de klas. Het invullen kost een kwartiertje, en met die informatie en wat input over het project gaan we aan de slag.
Stap 2: We ontwikkelen een concept-webquest. Dit materiaal leggen we nog even terug bij de leerkracht. De school kan het materiaal nog eens rustig doornemen en waar gewenst commentaar leveren en aanvullen. Als het materiaal definitief is kan het gebruikt worden in de klas!
Stap 3: Na het doorlopen van de webquest kunnen
de jongeren zelf aan de slag met inzamelacties!


Wat doen we nog meer?
Go for Youth is zelf ook nauw betrokken bij drie projecten in ontwikkelingslanden. Het project in Pala (Tsjaad) dat Ronald en Helen jaren terug bezochten steunen we nog steeds. Vorig jaar konden we dit project nog € 1.500,- overhandigen.

Voor twee andere projecten in Dhaka (Bangladesh) en Shanghai (China) heeft Go for Youth budget gereserveerd. Over deze twee projecten hebben we ook lesmateriaal ontwikkeld voor gebruik in de klas. Via het lesmateriaal kom je meer te weten over het land en de projecten. Voor de eerste schoolklas die zich aanmeldt draagt Go For Youth - als extra stimulans om aan de slag te gaan met het project - zorgt voor de eerste €1.000,- aan sponsorgeld. Alles wat de leerlingen daarbovenop weten binnen te halen wordt aan dit bedrag toegevoegd en het eindbedrag wordt in de loop van dit jaar overhandigd aan de scholen in Bangladesh.

‘Als extra stimulans om aan de slag te gaan, zorgt GFY voor het eerste deel van het sponsorgeld...’

Voorjaarsactie 2012
In het voorjaar van 2012 heeft Go for Youth een speciale actie om scholen te stimuleren met het materiaal de bewustwording bij hun leerlingen te vergroten. Elke school die in actie komt met het materiaal van Go for Youth én zelf €1.750 op-haalt, krijgt dit door Go for Youth aangevuld tot €2.000,-

Informatie
Wilt u meer informatie over het lesmateriaal van Go for Youth, de projecten in Tsjaad, Bangladesh en China of de voorjaarsactie? Neem dan contact op via info@goforyouth.org. Een email met uw contactgegevens is bovendien genoeg om het project van uw school op te geven voor een webquest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten